Ci, którzy rozśmieszają ludzi, cenniejsi są od tych, którzy każą im płakać - Marek Aureliusz
Wieniawski poleca... »

Wieniawski ikoną...

Drukuj


Z balkonu Collegium Minus UAM powiewają flagi państw przedstawiciele, których biorą udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego.
Przed budynkiem Collegium Minus, na placu Adama Mickiewicza obok pomnika Mickiewicza stanął styropianowy pomnik - głowa Henryka Wieniawskiego.
W Hotelu Mercure w niemal we wszystkich pokojach grają skrzypce...
Co się dzieje? To odsłoniłam już w pierwszym zdaniu tej relacji. Na dobre ruszył Konkurs Wieniawskiego.
8 bm. o 12:00, tuż przed ulewnym deszczem, odsłonięto ów intrygujący, usytuowany obok wieszcza pomnik. Panowie bowiem spotkali się – niegdyś w Paryżu. Wieniawski był dzieckiem. Wieszcz dał mu cukierka... Teraz w historii sztuki są już sobie równi. Zatem głowa Wieniawskiego na pl. Mickiewicza – zgodnie z założeniem happeningu – będzie się codziennie unosiła o 30 cm, by w finale Konkursu, zrównać się z obliczem Poety.
Tego samego dnia o 15:00 w Sali Cantata wspomnianego hotelu, muzycznie wystrojonego, najmłodszy, piętnastoletni uczestnik Konkursu, Omarli Kamran z Azejberdżanu wyjmował z czarnego cylindra kartki z nazwiskami – losował kolejność, 42 ostatecznie kandydatów do wystąpień przed znamienitym jury pod przewodnictwem światowej sławy skrzypka Maxima Vengerova. Numer „1” przypadł poznaniakowi – Marcinowi Ostrowskiemu.
O 19:00, by spisać napięcie dnia według zegara – w Auli UAM Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą oryginalnego w sposobie dyrygentury Hiszpana Pablo Gonzaleza wraz z solistką, laureatką minionego XIII Konkursu – Agatą Szymczewską brawurowo wystąpili na Koncercie Inauguracyjnym. Gdy już w gwarze bankietu pytałam tę naszą kruszynkę – Agata Szymczewska nawet na bardzo wysokich szpilkach nie góruje nad otoczeniem, nadto jest niezmiernie szczupła – o jej wytrzymałość, jej kondycję? – zdecydowanie (czuje się, że jest twarda!) odpowiedziała: Wszystko w porządku, codziennie trenuję biegi. Do tramwaju, do autobusu, po schodach na trzecie piętro w uczelni. Nawet to, że kupiłam mieszkanie blisko lotniska, nie zmienia sytuacji. Na każdy samolot biegnę...
Następnego dnia od 10:00 rozpoczęły się pierwsze przesłuchania w ramach I etapu Konkursu.
Powiem krótko – ksiądz Jan Twardowski pisał w jednym z wierszy o katowaniu w kościele Bacha organami. Trawestuję księdza Twardowskiego i mówię o katowaniu Bacha skrzypcami... Na szczęście pojawiają się i perełki. Rewelacyjna w każdym utworze była Hannah Ji z USA! Podobał mi się również Agata Yumi z Japonii. Grał jak ja to nazywam: holistycznie, całym sobą, ale wielu twierdzi, że za szybko. On sam, gdy chwilę potem rozmawialiśmy, był mocno z siebie nie zadowolony, wręcz dławił łzy. Ale trzymam za niego kciuki.
Pieczę nad instrumentami sprawuje artysta lutnik - Benedykt K. Niewczyk ze znanej, z tradycjami poznańskiej Pracowni Lutniczej. 
Wczoraj – 10.10. br. - w Bibliotece Raczyńskich, w przerwie między przesłuchaniami otwarto wystawę „Wieniawski w Poznaniu”. Maxim Vengerov nie bez wzruszenia przyznał, że Wieniawski jest jego ikoną, w księdze pamiątkowej zostawił swój wpis. O tym , ze szczegółami, podobnie, jak też o efektach kolejnych przesłuchać, a już jest lepiej: znakomicie zagrała i Soyoung Yoon z Korei Południowej – zwłaszcza Bacha, i Aylen Pritchin z Rosji (bardzo podobał mi się jego Kaprys Paganiniego), i Małgorzata Wasiucionek (tu świetnie zagrany Wieniawski), w następnej relacji.

I jeszcze informacja, iż każdy może słuchać Konkursu na żywo.
Wystarczy wejść na:
http://www.wieniawski.pl/transmisja_na_zywo.html

lub na tvp kultura
http://www.tvp.pl/kultura/muzyka-powazna/xiv-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-henryka-wieniawskiego/na-zywo




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grażyna Banaszkiewicz

W Konkursie przyznane zostaną trzy nagrody regulaminowe w następującej wysokości:
I nagroda: 30 000 euro i złoty medal
II nagroda: 20 000 euro i srebrny medal
III nagroda: 12 000 euro i brązowy medal
3 wyróżnienia po 5 000 euro
specjalna nagroda pozaregulaminowa ufundowana przez Maxima Vengerova:
12 indywidualnych lekcji dla jednego z uczestników Konkursu

Aktualna lista uczestników Konkursu w kolejności wystąpień
Marcin Ostrowski - Polska
Maria Sławek - Polska
Arata Yumi - Japonia
Marta Wasilewicz - Polska
Celina Kotz - Polska
Hannah Ji - USA
Marta Pawłowska - Polska
Xiaochen Song - Chiny
Aysen Ulucan – Turcja
Dmitry Novikov - Rosja
Lisa Izumi – Wielka Brytania/Japonia
Maria Włoszczowska - Polska
Soyoung Yoon – Korea Południowa
Małgorzata Wasiucionek - Polska
Sandra Haniszewska - Polska
Rafael Novak – Niemcy
Stefan Tarara - Niemcy 
Joanna Kreft - Polska
Stanislav Pronin - Kanada
Miki Kobayashi  - Japonia
Elena Korzhenevich - Rosja
Philip Brett - Australia
Michał Marcol - Polska
Paula Preuss - Polska
Maciej Strzelecki - Polska
Christian Danowicz – Argentyna/Francja
Ji-Yoon Lee - Korea Południowa
Lisanne Soeterbroek - Holandia
Marianna Vasilyeva - Rosja
Maciej Burdzy - Polska
Oganes Girunyan - Rosja
Mateusz Smól - Polska
Maria Włastowska – Polska
Fedor Roudine – Rosja/Francja
Emma Steele - USA
Ekaterina Valiulina - Rosja
Erzhan Kulibaev - Kazachstan
Nikolay Grabovskiy - Rosja
Aleksandra Kuls - Polska
Alexander Budnikov - Rosja
Liya Yakupova - Rosja
Leticia Munoz Moreno - Hiszpania
Anastasia Karizna - Białoruś
Aleksandra Rytwińska - Polska
Omarli Kamran – Azerbejdżan


Ostateczny skład jury
Ida Haendel  – Honorowa Przewodnicząca Jury
Maxim Vengerov – Przewodniczący Jury
Zakhar Bron
Bartosz Bryła
Edward Gracz
Erich Gruenberg
Koichiro Harada
Dong-Suk Kang
Leonid Kerbel
Piotr Milewski
Bartek Nizioł
Yuri Simonov (IV etap)
Vera Tsu
Pavel Vernikov